Patty Harpenau (Amsterdam,
1959) voltooide haar kunstopleiding aan de Kunstacademie Betzahel
in Jeruzalem. Ze exposeerde in Jeruzalem en Tel Aviv en keerde
terug naar Nederland waar haar internationale carrière
begon. Ze startte met een expositie in het Hilton Hotel, waarna
ze al snel bekendheid verwierf en exposities in binnen- en
buitenland volgden. Twee jaar later kwam een droom voor haar
uit en opende zij haar eerste expositie in het hart van de
kunstwereld, de Spiegelstraat in Amsterdam. In datzelfde jaar
opende Harpenau ook een expositie in Atlanta (USA).
De Telegraaf kreeg haar in het vizier en wijdde in een weekendbijlage
een groot artikel aan haar: Bijstandsmoeder schildert zich
rijk. Het effect van deze publicatie liet niet lang op zich
wachten. Harpenau was maanden erna nog onderwerp van talrijke
artikelen en gast in diverse talkshows op de televisie. “Vanaf
die dag,” vertelt ze zelf, “veranderde mijn leven.
Wat ik nooit voor mogelijk had gehouden, gebeurde.”
Haar carrière ontwikkelde zich snel. Waar in 1991 haar
schilderijen werden gedomineerd door primaire kleuren en duidelijke
composities, waarbij de achtergrond duidelijk ondergeschikt
was aan het beeld, zo bleek in 1993 dat haar werk duidelijk
was geëvolueerd. In dat jaar opende zij haar expositie
in Blaricum met het thema ‘Back to Basics’ waarin
zij haar verhaal vertelde hoe zij onder de druk van het succes
op zoek was gegaan naar verdieping in zowel zichzelf als in
haar schilderijen. Harpenau, die aanvankelijk naam had gemaakt
met de bijna neo-Cobra-achtige en soms naar popart neigende
werken, waarin zij op zoek ging naar het kind in de kunstenaar,
raakte gaandeweg geïnspireerd door het aspect ‘vrouw
achter kunstenaar’ getuige haar volgende expositie ‘Anima
Mundi’.
In 1994 schreef Patty Harpenau haar eerste boek. Tegelijkertijd
schilderde zij haar expositie met het thema ‘Drowning
by Numbers’ waarin zij op zoek gaat naar de perfecte
eenvoud. In 1995 valt haar werk op door verdere verdieping.
Het bijna naïeve, speelse karakter van weleer heeft plaats
gemaakt voor een volwassen, volstrekt eigen signatuur. In
ditzelfde jaar vierde Patty Harpenau haar lustrumjubileum
als zelfstandig kunstenaar en dit was voor haar reden voor
het uitbrengen van een zeefdruk, getiteld ‘L’enfant
du Soleil’. Patty Harpenau vertelt: “Ik ben altijd
een kind van de zon gebleven, dit schilderij is mijn verhaal
als kunstenaar.” Later dat jaar was er een succesvolle
expositie met als titel ‘Tarot en verder’. De
kritieken waren lovend, zo noemde het kunstblad Tableau haar
werk veelbelovend en volwassen.
Patty Harpenau heeft voor verschillende bedrijven opdrachten
vervaardigd, waaronder ABN-AMRO, Amnesty International, Gamma
en World Online. Haar werk is over de hele wereld te zien
(geweest), zo heeft zij exposities gehad in Israël, Duitsland,
Amerika en Nederland.
Bissart heeft 2 zeefdrukken te koop, uitgegeven
in 1992.
[terug]
|